Thursday, October 11, 2007

hudud memang adil

Ramai mereka di luar sana menggap hukum hudud itu kejam.pada pandangan mereka manusia patut diberi peluang kedua.Bagaimana mereka hendak meneruskan hidup sekiranya tangan atau kaki mereka dipotong?
Kalian harus ingat sekiranya tangan mereka tidak dipotong atau kepala dipancung pun, tapi bagaimana dengan hutang mereka dengan tuhan?Mereka bunuh orang lain tanpa belas kasihan jadi patutkah mereka dibunuh?Jawapannya ya kerana mereka akan selesaikan hutang dengan tuhan melalui hukuman itu.Jadi dosa membunuhnya akan terpadam sama sekali.Seterusnya mereka boleh hidup dengan tenang di sana. Dalam konsep islam, apabila mereka mencuri dan telah disiasat maka si pencuri itu harus menjalani hudud untuk membersihkan dosa mereka.
Penerangannya mudah sahaja, bayangkan anda bersusah payah mencari duit tapi ada orang lain mengambil hak anda.Tentu anda berasa marah kan.
Jadi amalan memberi zakat sememangnya meringankan beban mereka yang miskin. Tetapi mesyarakat di luar sana sering menggunakan kesempatan untuk meminta derma. Mereka langsung tidak berusaha malah sanggup merompak. Manusia memang begitu. Kita acapkali menyalahgunakan kebijaksanan akal untuk membuat sesuatu yang luar biasa.

No comments: